En liten blogg om lyckan att få vara fysiskt aktiv

Idag är det ca 15 år sedan jag bestämde mig. Med ca 10-15 kg dallrande övervikt, ständig torrhosta på grund av rökning, fest med alltför mycket alkohol varje helg, i princip ingen motion alls och ganska osunda matvanor var jag, inte ens fyllda 20, på väg in i ett liv som jag inte ville leva. Det är sant! Så jag tog tag i det. Slutade röka och började simma (astråkigt). Slutade äta glass och började med fruktsallad. Bytte så småningom stad och kom i kontakt med människor som var duktiga på träning. Började jogga, cykla, gå på gympa, spinning och aerobics. Sprang något lopp, trampade runt tjejvättern. Mådde bra! Idag är jag 36 år och har två underbara barn. I min byrå finns en mapp med dokument som jag är stolt över. Ett intyg på att jag är utbildad gruppträningsinstruktör, ett annat på att jag är detsamma i Box. Tuffa utbildningar som man inte klarar utan hyfsad fysik. Där finns också bevisen för en mängd lopp som jag genomfört genom åren, allt från tjejklassikerlopp till minitriathlon. Ovanpå den där byrån står det som jag är mest stolt över: Ett diplom undertecknat Micke Thorén och HKH Prinsessan Lilian. En lagerkrans och tre kronor pryder diplomet, som visar att jag genomfört en svensk klassiker. DET trodde varken jag eller någon annan för 15 år sedan!

måndag 30 april 2012

Viva e Spania!

Löpning längs havet. Lovely!
Brunch. Ljuvligt!
Jag har i flera år haft en dröm om att dra ihop ett tjejgäng och åka på träningsresa till utlandet. Tänk, det bästa av allt under en och samma resa: Värme, träning, vänskap, tjejsnack, sol och bad, god mat och dryck... De organiserade resorna är oftast dyra, men får man ihop tjejer som har tränat mycket kan man få många nya ideér utan "toppinstruktörer".  Ingen har riktigt nappat på min idé, de flesta tycker att man är ganska galen om man vill träna på sin semester... Men så hälsade jag på min ungdomsvän Anna i Stockholm. Hon hade haft liknande tankar, hennes mans familj har ett hus i soliga Torreveija, Spanien och plötsligt stod vi där i Lidingöloppets mässtält med en deal: Vi samlar ihop ett gäng tjejer och drar!
Nu är det snart maj och i söndags kom jag hem från den underbara resan. Jag är så glad att det var just dessa tjejer som var med; vi hade alla mycket erfarenhet av träning och lopp, våra kunskaper fyllde ett brett spektra av triathlon, multisport, cykel, löpning, gympa, cirkelfys i flera former, bollsporter... Dessutom var de flesta av oss i samma livssituation med småbarn, arbete och vardagskarusellen som ofta snurrar lite för fort.
Som vi tränat! Powerwalks i soluppgång, intervallöpning och distanspass i fin nationalpark samt längs strandpromenaden förstås, gympa, tabata, EFIT, styrka, stabilitets- och rörlighetsträning på en solig terass... Självklart har vi solat också. Och badat, shoppat, tagit massage, ätit ljuvlig mat, druckit vin, jagat kackerlackor, pratat massor, skrattat, åkt bil, sett cykellopp...
Det här var precis, exakt vad jag behövde just nu. Goda vänner, god mat, sol och värme (å vad min kropp mår bra av det, skulle behöva värmen året om), massor av tips och inspiration, och självklart mycket träning. Nu tror jag att bilderna kan tala...
Plankan
Dips på altanen. Observera färgmatchningen :-)
Jag och Lisa. Hon gjorde för övrigt ett toppenjobb efter en vinter med lunginflammation. STARKT!
Morgontabata. Klocan är ca 08:00 en söndagmorgon.

Snyggt va ;-)


Duktiga Matilda kör ett gympapass med oss.










Till sist vill jag skicka ett extra tack till Anna, som kollat upp alla flighter, bokat både det och bil, fixat oss boende, haft koll på precis allt och dessutom pratat grym Spanska. Gracias vännen :-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar